معماری
خانه > اخبار آزمون دکتری > بررسی شیوه‌های آموزش صحیح و کارآمد در میزگرد ایسنای یزد

بررسی شیوه‌های آموزش صحیح و کارآمد در میزگرد ایسنای یزد

اولین گام در کسب مهارت یا علوم مختلف شیوه صحیح آموزش است که به نوع و مهارت اساتید و مدرسان بستگی دارد. در روش‌های تدریس فعال، دانشجویان هرگز به صورت انفعالی کسب دانش نمی‌کنند بلکه از طریق تعامل با محیط وتجربه دست به خلق چیزهای مختلفی می‌زنند که شاید تا آن روز، خودشان از این استعداد بی خبر بودند لذا محیط آموزشی باید طوری در نظر گرفته شود که موجب تسهیل این تعامل شود.

56612.JPG

از طرفی محیط آموزشی باید فرصت‌هایی را برای دانشجویان به منظور کشف راه‌های کنش متقابل فراهم کند تا آنها بتوانند دست به تجربه بزنند وتعهدات خود را بیازمایند بنابراین برای اجرای موثر روش‌های فعال و تعاملی ایجاد تغییرات اساسی در بینش و نگرش استادان، مدیران، دانشجویان، اولیای دانشجویان، محتوای کتاب‌های درسی و محیط آموزشی ضروری است.

در همین رابطه نیز ایسنای یزد با برگزاری میزگردی با حضور اساتید پیشکسوت از رشته های مختلف دانشگاهی شیوه‌های آموزش صحیح و کارآمد را بررسی کرده است.

به گزارش ایسنا، «محمود مرجانی» یکی از اساتید شاخص و برجسته استان در این میزگرد که با موضوع«شیوه های آموزش صحیح و کارآمد» برگزار شد، با اشاره به وجود تفاوت سیستم‌های آموزشی نظام قدیم و جدید، اظهار کرد: در سیستم‌های آموزشی نظام قدیم به دلیل برگزاری کنکور سراسری و گزینش دانشجویان براساس رتبه‌های برتر، دانشجویانی وارد دانشگاه‌ها می‌شدند که از نظر علمی بنیه‌ای قوی داشتند .

وی با اشاره ویژگی‌های سیستم آموزشی نظام جدید، افزود: در سیستم آموزشی جدید به دلیل کم شدن تعداد دانشجویان، دانشگاه‌ها در نحوه گزینش تخفیف بیشتری قائل شدند .

این استاد پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد معلم و استاتید دانشگاه،‌ گفت: معلم مانند شمعی است که خود باید بسوزد تا بتواند بسازد و از نور علم او دانشجویان بیاموزند و در آیند گره‌گشایی برای خود و جامعه شوند .

مرجانی در ادامه تهی شدن خود از علم و غنی کردن دانشجویان را از جمله مهمترین ویژگی های معلمی دانست و بیان کرد: زیباترین و بهترین ویژگی شغل معلمی این است که دانشجوی خود را در مقامی بالاتر از خود ببیند و شاهد موفقیت روز افرون او باشد .

وی خاطرنشان کرد: اساتید باید دانشجویان را فرزندان خود بدانند و آنها را با روش‌های تشویقی و راهنمایی‌های مختلف در مسیر درست زندگی کردن قرار دهند .

این استاد پیشکسوت دانشگاه های استان یزد با اشاره به مسئولیت اساتید در مقابل دانشجویان، اظهار کرد: رفتار و شیوه تدریس معلم هر گونه کوتاهی و سستی آینده دانشجویان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید توجه داشت که ما با ذهن و افکار افراد سروکار داریم و باید تا جایی که در توان داریم افکار آنان را پروش دهیم .

توجه به اخلاق مداری دانشجویان ضروری است

مرجانی توجه ویژه به بحث اخلاق مداری و ارتقای تعهد کاری به همراه ارتقای علوم تخصصی را ضروری دانست و بیان کرد:‌ استاد خوب کسی است که هم با اخلاق شاگردان خود سازگاری داشته باشد و هم این توانایی را داشته باشد که اخلاق آنان را بسازد زیرا دانشجویان افراد جوانی هستند که متناسب با شور جوانی ایده‌های خاصی دارند .

وی با بیان این که ایجاد روحیه مشارکت پذیری در کلاس درس از دیگر رسالت‌های معلمان است، عنوان کرد:‌ اساتید می‌توانند با دقت ایده‌های دانشجویان را مورد بررسی قرار دهند و در صورتی که آن ایده قابلیت اجرا داشته باشد آن را اصلاح و به اجرا نزدیک کند .

تعهد و تخصص دو عامل اصلی پیشرفت است

مرجانی دو ویژگی تعهد و تخصص را دو عامل اصلی پیشرفت علمی و اخلاقی دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: آموزش تعهد اخلاقی در کلاس‌های درس به اندازه ارتقای علوم مختلف ضروری است .

این استاد پیشکسوت با بیان این که معلمان باید از شخصیت خود بگذرند تا بتوانند به دانشجوی خود شخصیت دهند اظهار کرد: دانشجو باید احساس کند با شخصیت است و خودش عاملی باشد که اخلاق خود را اصلاح کند .

وی در پایان گفت: دانشجوی خوب کسی است که علاوه بر درس خواندن از نظر انضباط، اخلاق کلاسی، معقول و بر سایر دانشجویان نیز تأثیرگذار باشد .

ماندگاری مطالب درسی مهمترین هدف معلم است

«فخرالسادات خامسی» رییس دانشکده حضرت رقیه(ع) یزد هم در این میزگرد با بیان این که همه اساتید یک هدف خاص را دنبال می‌کنند گفت: این هدف مشترک ماندگاری مطالب درسی در ذهن دانشجو است .

وی با بیان این که دانشجو محوری مهمتر از استاد محوری است،‌ افزود: دانشجویان باید در کلاس درس مشارکت فعال داشته باشند و جذب این نوع مشارکت یکی از مهمترین رسالت های معلمان در کلاس است .

خامسی گفت: اساتید باید به شاگردان خود فرصت ابراز وجود دهند زیرا این فرصت علاوه بر نقش اثرگذار خود بر یادگیری و درک مباحث درسی، نقش پررنگی در زندگی آینده دانشجویان ایفا می‌کند .

این استاد پیشکسوت ادبیات تصریح کرد: معلمانی که جاذبه شان بیشتر از دافعه باشد تأثیر زیادی روی تدریس آنها، نقش بستن درس‌ها درذهن دانشجو و بحث تربیتی دانشجویان دارند .

وی در ادامه با اشاره به ضرورت پیوند عاطفی میان معلم و دانشجو اظهار کرد: برای ایجاد این پیوند عاطفی باید ارتباط با نسل جوان یک رابطه مادرانه و فرزندی باشد تا استاد بتواند تأثیر مطلوبی در ذهن و رفتار دانشجویان داشته باشد .

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دانشجوی خوب کسی است که در کنار درس، اخلاق خوبی داشته باشد، گفت: به طور کلی دانشجویان به سه دسته دانشجویان منفعل،‌ دانشجویانی که سعی دارند نظرشان را به دیگران تحمیل کنند و دانشجویان اثرگذار تقسیم می شوند .

فخرالسادات خامسی در مورد دانشجویان تأثیرگذار، افزود: این دانشجویان افرادی هستند که هم روی کلاس اثرگزارند و هم نظر جمعی را می‌پذیرند و درعین حال که از پایه علمی قوی‌تری برخوردارند، عمل اثرگذاری مثبت در کلاس و دانشگاه می‌شوند .

دانشجو محوری اولویت اجرایی اساتید باشد

وی با اشاره به تأثیرگذاری دانشجویان فعال در جذب مشارکت دیگر دانشجویان در مباحث مختلف کلاسی،‌ خاطرنشان کرد: دانشجو محوری با هدف اولویت قرار دادن دانشجویان در کلاس درس نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای دانشجویان ایفا می‌کند .

خامسی با اشاره به این که حرف و عمل معلم باید با هم  هم‌خوانی داشته باشد،‌ اظهار کرد: معلم‌ها زمانی می‌توانند اثرگذار باشند که خودشان مجری گفتهایشان باشند .

این استاد دانشگاه با بیان این که معلمان مقاطع مختلف تحصیلی با یکدیگر تفاوت بسیار دارند، افزود: معلمان مقطع دبستان اثرگذاری عمری روی دانش آموز دارند به نحوی که تمام عمر دانش‌آموز تحت تاثیر آموزه های وی قرار می گیرد .

تضعیف بنیه دینی یکی از تهدیدات نسل جوان است

خامسی در ادامه با بیان این که معلم قبل از هر چیز باید از جهت پرورشی بنیه قوی داشته باشد افزود: یک معلم باید حتما اخلاق و رفتارش متناسب با شغل معلمی باشد و معلم های باید گزینش شوند که شایستگی و بنیه مذهبی برای این کار را داشته باشند .

رییس دانشکده حضرت رقیه یزد ادامه داد: آن چیزی که الان جوانان ما را تهدید می‌کند و روز به روز درحال پیشرفت است، تضعیف بنیه دینی است .

این مقام مسئول در پایان با اشاره به نقش اثرگذار معلم در سبک زندگی دانشجویان گفت: معلمان می‌توانند نحوه صحیح ارتباط برقرار کردن با دیگران را به دانشجو بیاموزند .

بنابراین یکی از بایدها این است که هم قدرت تعامل و ارتباط داشته باشند و هم این قدرت را به شاگردان خود یاد دهند که چگونه با دیگران ارتباط مثبت برقرار کنند .

انتهای پیام

همچنین ببینید

مراقب سلامت غذا‌های بین راهی باشید/ تب کریمه کنگو در کمین مسافران

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران گفت: مصرف غذا در رستوران‌های غیربهداشتی خطر شیوع تب مکریمه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *