معماری
خانه > اخبار آزمون دکتری > ضعف در تعیین اهداف از مشکلات نظام آموزش است

ضعف در تعیین اهداف از مشکلات نظام آموزش است

رئیس جمعیت توسعه علمی ایران گفت: دانشگاه‌ها باید مورد اعتماد مردم و مشکل گشا باشند.

مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور دکتر جعفر توفیقی

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر توفیقی داریان در یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظم‌های دانشگاهی در محل دانشگاه تبریز با بیان این مطلب گفت: دانشگاه‌ها باید به بستری برای اندیشه‌ورزی، نواندیشی و نظریه پردازی با دانش آموختگانی خلاق و نوآور در متن جامعه تبدیل شود. 

رئیس جمعیت توسعه علمی ایران تاکید کرد:  نظام آموزش عالی کشوررا باید در سه جهت از قبیل آینده این نظام در صورت ادامه روند فعلی، در صورت بازنگری در سیاست‌ها و راهبردها و با توجه به تحولات آموزش عالی در جهان بررسی کرد. 

  وی کیفیت را پر کردن شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب دانست و افزود: رکن اساسی کیفیت هدف گذاری محسوب می‌شود که یکی از مشکلات نظام دانشگاهی، ضعف در تعیین اهداف است. 

وی با اشاره به روندهای آموزش عالی در جهان، خاطر نشان کرد: امروزه در جهان افزایش نقش فناوری اطلاعات، شکل گیری پیمان‌های آموزشی، منطقه‌ای و بین المللی، افزایش نقل و انتقال و مبادله تولیدات و خدمات آموزشی، گشایش پردیس‌های دانشگاهی خارج از کشور، افزایش اختیارات دانشگاه‌ها و آزادی علمی، تاثیر فناوری‌های شبکه‌ای بر محیط‌ آموزشی و یادگیری، مواجهه آموزش عالی با تحولات جمعیتی و پدیده مهاجرت، قرار گرفتن دروس دانشگاهی اساتید به طور وسیع بر روی شبکه‌های وب و دسترسی همگانی به یادگیری اتفاق می‌افتد. 

توفیقی کاهش گسترش فیزیکی دانشگاه‌ها و افزایش کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های دیجیتال، محیط‌های یادگیری مشخص شده مبتنی بر فناوری‌های وب، جهانی شدن بازار اشتغال دانش‌آموختگان، غلبه ارزش‌های کاربردی به ارزش‌های سنتی، دانشگاه‌های محیط زیست محور، دانشگاه‌های اقتصادمحور، دانشگاه‌های جامعه محور و اجتماعی محور، فراگیر شدن آموزش عالی و افزایش تقاضای دانشگاهی از دیگر روندهای آموزش عالی در جهان عنوان کرد. 

رئیس جمعیت توسعه علمی ایران با تاکید بر نظام آموزش عالی ایران گفت: ساماندهی و گسترش آموزش عالی در تعامل نزدیک با جامعه و بازارکار، اهمیت رتبه‌بندی، طبقه بندی و استانداردگرایی در آموزش عالی، بازنگری در روش‌های برنامه‌ریزی آموزشی، ایجاد توازن در توانمندی‌های دانشی، مهارتی و بینشی دانشجویان و دانش آموختگان در ایران از جمله اقدامات ضروری برای بهتر شدن وضع موجود است. 

 توفیقی ادامه داد: طراحی و استقرار نظام مدیریت جامع کیفیت و تعالی در دانشگاه، برنامه‌ریزی برای بین المللی شدن آموزش عالی، پیوستن به پیمان‌های بین المللی آموزشی و اعتبار سنجی، طراحی و استقرار نهادهای توسعه هیات علمی و توسعه مدیریت، ظهور نسل‌های نوین دانشگاهی همچون دانشگاه‌های کارآفرین، دانشگاه سازگار شونده و دانشگاه نسل سوم را هم باید در نظر گرفت. 

رئیس جمعیت توسعه علمی ایران خاطر نشان کرد: بازنگری در چشم انداز و ماموریت دانشگاه و تعهد به توسعه پایدار دانشگاه و حکمرانی خوب (شایسته سالاری و قانون مداری)، شناخت روندهای جمعیتی و اجتماعی فرهنگی نسل جدید، پاسخ‌گویی به تنوعی از انتظارات نوپدید از دانشگاه همچون اقتصاد مقاومتی، طراحی برنامه درسی نوظهور در محیط‌های چند رسانه‌ای، شکل دادن به جامعه دانش و جامعه شبکه‌ای نیز مهم است. 

 گفتنی است، یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی در محل دانشگاه تبریز، ششم و هفتم اردیبهشت سال جاری با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی از سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام

همچنین ببینید

ثبت‌نام بیش از ۷۳۵ هزار داوطلب در آزمون ارشد ۹۷

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام بیش از ۷۳۵ هزار داوطلب در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *