معماری
خانه > اخبار آزمون دکتری > قدرت ایران از طریق زبان فارسی در حال گسترش است

قدرت ایران از طریق زبان فارسی در حال گسترش است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه قدرت واقعی در دلهاست، گفت: قدرت واقعی ایران از طریق زبان فارسی از طریق شما در قلب‌ها در حال گسترش است.

حسین سالار آملی

به گزارش خبرنگار ایسنا، حسین سالار آملی که امروز در «نخستین نشست روسای مراکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاههای کشور» سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد: قدرت زبان فارسی، قدرتی ملی است که محدود به یک دولت نیست و به کل ایران و ایرانیان در طول تاریخ برمی‌گردد.

وی ادامه داد: قدرت واقعی در دلهاست و هر کس دل بزرگتری داشته باشد، قدرت بیشتری دارد.

سالار آملی تصریح کرد: در دوره انتخابات نیز این را دیدیم. کسی که دل بزرگتری داشت، بدون تریبون و تنها با یک دقیقه صحبت چگونه قلب‌ها را تسخیر کرد.

وی افزود: قدرت امام زمان(عج) نیز از این نوع است، بر دلها حکومت می‌کند.

سالار آملی با بیان اینکه قصه قدرت در دنیا دائما در حال تغییر است و بستگی به تحولات دنیا دارد، خاطرنشان کرد: مدت زمان درازی در عصر کشاورزی، قدرت در بازو بود. با ظهور عصر صنعتی قدرت در تولید شد. تحولات صنعتی به نوآوری پیوست و تکنولوژی ایجاد شد.

وی عنوان کرد: بیکن اعتقاد داشت تکنولوژی، آن چیزی است که می‌تواند بشر را به سمت مدینه فاضله هدایت کند.

وی اضافه کرد: چندی بعد پست ‌مدرنیسم این امر را زیر سوال برد. واقعا کلیات صنعت و تکنولوژی با کلیات بشر چه کرد؟ او را به سمت مدینه فاضله هدایت کرد یا ویرانشهر؟

سالار آملی با اشاره به دیدگاههای میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، گفت: فوکو عقلانیت تکنولوژی ساز را به تمسخر گرفت و گفت این چه عقلانیتی است که انسانها را به سمت جمود و رخوت می‌برد.

وی در خصوص واژه «اتوپیا» یا «مدینه فاضله» اظهار کرد: توماس مور اولین بار در زمانه‌ای که در بریتانیا، زمینه‌های انقلاب صنعتی در حال شکل‌گیری بود، وی در کتاب خود با عنوان «اتوپیا» این واژه را مطرح کرد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰-۳۰۰ سال بعد، مری شلی در کتاب خود با نام «فرانکشتاین» تکنولوژی را در قالب یک انسان پوست و گوشت و خون دار به تصویر کشیده و آن را مسخره می‌کند. انسانی که او نمایش داده کریه ‌المنظر، ناسپاس و بی‌عاطفه است.

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی با اشاره به تفسیر قدرت در ادبیات ایران تصریح کرد: نخستین بار صنعتی زاده در کتاب «مجمع دیوانگان» بحث آرمان‌شهر را مطرح کرد و گفت که مجموعه‌ای که در حال ساخته شدن است، ما را به سمت قدرت واقعی نمی‌برد.

وی افزود: در اشعار معاصرین نیز چنین چیزهایی می‌بینیم، به خصوص در سالهای بعد از ۱۳۳۲ که قدرت شاهنشاهی بیشتر شده ‌بود و یاس و ناامیدی جامعه را فراگرفته‌ بود.

سالار آملی با ذکر نمونه‌ای، عنوان کرد: بزرگ این شاعران، اخوان ثالث، در شعری می‌گوید «کاوه ای پیدا نخواهد شد، امید کاشکی اسکندری پیدا شود».

وی خاطرنشان کرد: این سرنوشت قدرت در طول تاریخ است. قدرت واقعی این‌ها نیست. قدرت واقعی در دلهاست.

انتهای پیام

همچنین ببینید

اجبار جزء جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی/ تنور داغ چالش ثبت نام برای دانش آموزان پایه نهم

مساله هدایت تحصیلی و انتخاب رشته موضوع بسیار مهمی برای دانش آموزان مشمول بوده که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *