معماری
خانه > اخبار آزمون کارشناسی ارشد > دانش، پژوهش و دانایی محورهای توسعه پایدار هستند

دانش، پژوهش و دانایی محورهای توسعه پایدار هستند

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور گفت: اگر می خواهیم به یک توسعه پایدار و همه جانبه دست یابیم، باید دانش، پژوهش و دانایی را محور این توسعه قرار بدهیم.

پورعابدی

به گزارش ایسنا، دکتر” محمدرضاپورعابدی” صبح امروز ۶ اردیبهشت ماه در هفتمین کنفرانس ملی زلزله و سازه در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته دانش و پژوهش را به عنوان یکی از راه حل ها و راهکارها برای توسعه انتخاب کرده اند و در همه برنامه های درازمدت اجرا شده این کشورها، استفاده از دانایی و منابع انسانی فرهیخته به عنوان موتور محرکه توسعه آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: اگر می خواهیم به یک توسعه پایدار و همه جانبه دست یابیم، باید دانش، پژوهش و دانایی را محور این توسعه قرار بدهیم.

پورعابدی تصریح کرد: سرعت تولید علم در دنیا به گونه ایست که دانشمندان از ارائه نظریه برای پیشرفت های جدید عقب مانده اند و با این تغییر شتابان علم اگر فقط در پژوهش بمانیم، ممکن است در تله شکست گرفتار شویم.

وی بیان کرد: رمز موفقیت نهادهای پژوهشی ما، بهره برداری، کاربردی کردن و تجاری سازی کردن آنها و دیدن نقش آنها در ارتقاء زندگی جامعه است.

معاون جهاد دانشگاهی کشور گفت: در بحث کمّی در پژوهش و فناوری در سال های اخیر توفیقات زیادی در کشور داشته ایم و در رشد علمی در منطقه رتبه برتر را به دست آورده ایم. اما سئوال این است که این نتایج و پژوهش ها در زندگی مردم و حل هوشمندانه مسائل آنها چه تاثیری داشته است؟

وی افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان بزرگ ترین نهادی که در تحقیقات کاربردی و توسعه ای فعالیت می کند با ۱۳۶ گروه پژوهشی و ۱۱۷ مرکز خدمات تخصصی سعی کرده در سراسر کشور برای برخی از چالش ها راه حل های فناورانه ای طراحی کند و در هر استان براساس توانمندی ها و چالش آن استان، فرآیندهایی تعریف شود.

پورعابدی تصریح کرد: بحث زلزله یکی از چالش های مهم کشور به ویژه در استان کرمان است و این بحث محور فعالیت های پژوهشی و تحقیقات جهاد استان است و روز به روز در این موضوع عمیق تر شده و فعالیت های پیرامونی را شناسایی کرده و وقت می گذارد.

وی بیان کرد: در پژوهش و فناوری در کشور مشکلات زیادی داریم و سیاست گذاری های کلان کشور در تدوین الگو و نقشه فناوری و نوآورانه جهت گیری همسو ندارد و گاهی در تقابل با هم هستند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: برای عملیاتی کردن سندهای تدوین شده کاری صورت نگرفته و در واقعیت آنچنان که باید به حوزه فناوری و پژوهش توجه نمی شود و سهم پژوهش در جی دی پی کشور ما بسیار پایین است.

وی افزود: اگر می خواهیم راه حل های علمی و مبتنی بر دانایی پیدا کنیم، باید به پژوهش بیشتر توجه کنیم و یکی از مطالبات دانشگاهیان و پژوهشگران از کاندیداهای ریاست جمهوری این باشد که نگاهشان به راه های حل های مبتنی بر دانش چگونه است؟

پورعابدی گفت: جهاد دانشگاهی در اجرایی کردن نقشه جامع علمی کشور ماموریت هایی از جمله در انتقال تکنولوژی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم برگزاری کنفرانس زلزله و سازه که با هدف انتقال تجربیات و یافته های علمی به ویژه به دانشجویان برای انتخاب کارهای آینده برگزار می شود، به عنوان راهکاری بین پژوهش و حل مسائل جامعه موفق باشد.

انتهای پیام

همچنین ببینید

از خطر شیوع آنفلوانزای مرغی در کشور تا چاقی شکی نیمی از مردان ایرانی

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های مواجه بود که در این بسته خبری به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *