معماری
خانه > اخبار آزمون کارشناسی ارشد > چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟

چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟

مسئله انتخاب رشته و هدایت تحصیلی این روز‌ها بسیار پرتب و تاب شده و نگاهی جامع به آینده و نیاز کشور می‌تواند در شکل گیری انتخابی صحیح تاثیرگذار باشد.

چگونه بهترین انتخاب را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تب و تاب انتخاب رشته تحصیلی این روز‌ها در میان دانش آموزان پایه نهم شدت گرفته و فضای حاکم بر جامعه و تبلیغات رشته‌های مختلف، شاید تاثیربسزایی در این اتخابی که آینده هر دانش آموزی را رقم می‌زند داشته باشد که کدام رشته برای آینده آنها مفید خواهد بود یا در میان انبوه رشته‌های دانشگاهی تضمینی برای شغل آینده آنها وجود خواهد داشت؟

تمام این سوالات و مواردی مشابه آن تا دانش آموزان برای انتخاب قطعی دچار تردید باشند و با وجودی که فرآیند هدایت تحصیلی به مراحل پایانی رسیده است، اما باز هم دانش آموزان تصمیمی قطعی برای آینده خود نگرفته اند.

شناخت بیشتر با شاخه‌های نظام آموزشی

شناخت شخصی، شناخت بازار کار، توجه به پتانسیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و مشاوره با افراد متخصص در انتخاب درست دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد، همچنین آشنایی با رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی مختلف می‌تواند به حرکت درست دراین مسیر کمک کند.

شاخه کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش شامل سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی است؛ دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی‌های مربوط به این شاخه نیز گسترده است.

شاخه فنی و حرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش شامل سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته است هنرجویان علاقه‌مند پس از قبولی در آزمون‌های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

شاخه نظری شامل ۴ رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی بوده که زمینه ساز ورود دانش آموزان به رشته‌های دانشگاهی است.

اشتغال ۶۴ درصدی کاردانشی‌ها در جامعه

شناخت رشته‌ها و اشتغال یکی از اساسی‌ترین مسئلی است که دانش آموزان و اولیای آنان را درگیر کرده و وجود بستری مناسب برای شکل گیری فضای کار وکارآفرینی کمک بزرگی به دانش آموز و به دنبال جامعه است.

بر همین اساس سید مصطفی آذر‌کیش مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در مورد رشته‌های مهارتی اظهار کرد: در شاخه کاردانش ۱۵۳ رشته درنظر گرفته شده که در ۴۴۰۰ هنرستان کشور ارائه می‌شود و بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته باید توزیع دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی عنوان کرد: رشته‌های کاردانش در دو شاخه تولید محور و خدمات محور تقسیم‌بندی می‌شوند و بر اساس آنچه در برنامه درسی ملی به عنوان زیر نظام به آن اشاره شده هنرجویان تولید محور می‌توانند بلافاصله بعد از دیپلم وارد بازار کار شوند.

کدام رشته‌ها راه اشتغال‌زایی را هموار می‌کند؟

در حالی که امروزه مشکل اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در جامعه بیداد می‌کند، ورود به رشته‌ای که فرد را از چنین مسائلی دور کند بسیار حساس و نیازمند بررسی و توجه بیشتر از سوی مدیران دولتی بوده و رشته‌های مهارتی از جمله شاخه کاردانش تا حدی به این نیاز پاسخ داده است.

آذرکیش با اشاره به اینکه میزان اشتغال در رشته‌های کاردانش بیش از سایر رشته‌ها است گفت: رشته‌هایی مانند ساخت طلا و جواهر، برق، تاسیسات، طراحی دوخت، تراشکاری و رشته‌هایی از این قبیل بیشترین بازار را درحوزه اشتغال به خود اختصاص دادند.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ضریب اشتباه در رشته‌های کاردانش بیش از ۶۴ درصد برآورد شده است افزود: آموزش‌های مهارتی به گونه‌ای است که هنرجو بعد از اتمام تحصیل می‌تواند به طور خود اشتغالی وارد فعالیت شود و صرفا نیاز به استخدام در بنگاه‌های اقتصادی را ندارد.

سیاست‌های تشویقی در انتظار مهارت جویان

رشته‌های مهارتی در کشور از سوی خانواده‌ها چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و با وجود معضلات بیکاری همچنان بازار رشته‌های نظری داغ است و اجرای سیاست‌های تشویقی در آموزش‌های مهارتی می‌تواند گام مثبتی در جهت سوق دادن خانواده‌ها و انتخاب صحیح دانش آموزان باشد ولیکن متاسفانه به این مساله توجه چندانی نمی‌شود و صرفا آموزش‌های تئوری برای جذب دانش آموزان ارائه شده است.

آذرکیش گفت: برنامه‌هایی برای توسعه آموزش‌های مهارتی و توجه به آن در دستور کار قرار گرفته و اخیرا در پانزدهمین جشنواره علمی و کاربردی قرار بر این شد تا صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی از جمله وام ده میلیون تومانی با سود ۴ درصد در اختیار برگزیدگان قرار دهد همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت صنعت و معدن، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی برای توسعه آموزش‌های مهارتی و ایجاد انگیزه لازم برای حضور دانش‌آموزان فراهم شود.

با وجود تاکید بر جلوگیری از مدرک گرایی و تقویت مهارت‌ها برای ورود به هر رشته ای، اما باز هم تفکرات قدیمی برای دانش آموزان از سوی خانواده‌ها سرلوحه قرار گرفته و تصور می‌کنند برخی رشته‌ها همچون رشته‌های تجربی منجر به پزشک شدن و آینده‌ای روشن است درحالی که بنا بر اظهارات معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فضای تبلیغاتی نیز در این مورد تاثیرگذار بوده است در حالی که از یک کلاس ۳۰ نفره فقط یک دانش آموز امکان قبولی در رشته پزشکی دانشگاه‌های دولتی و آزاد را دارد.

شرایط حاضر نشان از برتری رشته‌های مهارتی دارد و هدایت تحصیلی هرچند اختیاری بوده، اما نیازمند توجه بیشتر در وهله اول از سوی خانواده‌ها و سپس مسئولان است تا جهت گیری صحیحی را برای دانش آموزان شکل دهد.

انتهای پیام/

 

همچنین ببینید

نتایج اولیه رشته‌های‌ نیمه متمرکز کنکور ۹۶ منتشر شد

اسامی‌ معرفی‌شدگان‌ چندبرابر ظرفیت رشته‌های‌ مختلف‌ تحصیلی نیمه‌متمرکز دانشگاهها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی در آزمون‌ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *